سندبلاست چیست؟

سندبلاست چیست؟

سندبلاست یا ساب پاشی، یکی از انواع روش‌های ماشین‌کاری سایشی است که اغلب به منظور تمیزکاری و آماده‌سازی سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد. سندبلاست برای تمیزکاری سطح اکثر مواد نظیر سنگ، فلز، چوب، بتن، شیشه و حتی پارچه قابل استفاده است. در این مقاله، به معرفی اجزا، انواع، کاربردها، مزایا و معایب سندبلاست می‌پردازیم.

 

 

سندبلاست چگونه اختراع شد؟

فرآیند سندبلاست، توسط یک فرد نظامی به نام «بنجامین چو تیلگمان» (Benjamin Chew Tilghman) اختراع شد. در حدود سال 1870 میلادی (1249 شمسی)، تیلگمان در یک منطقه بیابانی در حال خدمت بود که با اثر برخورد ماسه‌های بادی به سطح شیشه مواجه شد. او مشاهده کرد که برخورد شدید ذرات ماسه، سطح شیشه را کدر می‌کند. تیلگامان با الهام از این پدیده، اولین دستگاه سندبلاستر را اختراع کرد

امروزه از این روش جهت زدودن چربی ،غبار،زنگ،جرم،رنگ و .. از سطح اشیاء مختلف خصوصاً فلزات استفاده می‌شود..

به نحوی که اگر شما یک تیکه آهن قراضه زنگ زده را به یک کارگاه سندبلاست بسپارید بعد از تحویل اولین فکری که به ذهن شما خطور میکند این است که حتما یک قطعه آهن نو با کار قبلی شما تعویض شده است.

سندبلاست چیست

سند بلاست چوب چیست؟

سند بلاست چوب یکی از روش‌های ایجاد بافت برجسته در چوب و سازه‌های چوبی است درواقع با این تکنیک می‌توان با برجسته نمودن بافت چوب طبیعی بودن چوب را بیشتر نمایان نمود. این روزها با توجه به افزایش علاقه مشتریان به سبک‌های مختلف پتینه چوب و همچنین افزایش مقاومت معروف‌ترین نوع چوب موجود در بازار ایران یعنی همان چوب روسی از تکنیکی به نام سند بلاست استفاده می‌شود

 

اجزای سندبلاست چه هستند؟

سیستم‌های ساب پاشی معمولا از سه بخش اصلی محفظه مواد ساینده، دستگاه هدایت کننده مواد و نازل تشکیل می‌شوند. مشخصات دقیق دستگاه سندبلاست به کاربری مورد نظر و نوع ساینده مورد استفاده بستگی دارد. معمولا به منظور هدایت مواد ساینده درون شلنگ و پاشیدن آن‌ها بر روی سطح از فشار هوا، نیروی گریز از مرکز یا فشار آب استفاده می‌شود.

فشار هوا: در این سیستم، با تولید هوای فشرده توسط کمپرسور، ساینده به صورت دهشی یا مکشی به دورن نازل منتقل شده و به روی سطح پاشیده می‌شود.

نیروی گریز از مرکز: در این سیستم، یک پروانه دوار با ترکیب نیروهای گریز از مرکز و اینرسی، انرژی لازم برای هدایت و پرتاب مواد ساینده بر روی سطح را فراهم می‌کند.

فشار آب: این سیستم، با استفاده از فشار هوا (اضافه کردن آب در نزدیکی خروجی نازل) یا فشار آب (اضافه کردن آب به محفظه)، مخلوط ماده ساینده با آب (دوغاب) را به روی سطح اعمال می‌کند.

 

انواع دستگاه سندبلاست کدام هستند؟

بر اساس نوع کاربری و حجم تمیزکاری، سیستم تجهیزات ساب پاشی به سه نوع سندبلاست قابل حمل، کابین سندبلاست و اتاق سندبلاست تقسیم می‌شوند.

سندبلاست-دستگاه سندبلاست

سندبلاست چوب چیست؟

 

کاربرد سندبلاست چیست؟

سندبلاست، کاربردهای بسیار متنوعی در صنایع مختلف دارد. از متداول‌ترین کاربردهای سندبلاست می‌توان به لایه‌برداری، تمیزکاری، صافکاری و پرداخت سطح، ساخت سطوح تزئینی، آماده‌سازی برای پوشش‌دهی، از بین بردن کپک، حکاکی و پاک کردن روغن از روی سطح خیابان‌ها اشاره کرد. در ادامه، به توضیح هر یک از این موارد می‌پردازیم.

لایه برداری

لایه‌بردای سطوح پیش از رنگ‌کاری و پوشش‌دهی را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین کاربرد سندبلاست معرفی کرد. در بسیاری از موارد، کندن علامت‌های رنگ، بخش‌های خورده شده و دیگر مواد اضافی سطح با استفاده از روش‌های معمولی دشوار است. به کارگیری دستگاه‌های مناسب سندبلاست می‌تواند مواد اضافی را از روی سطح خودروها، ساختمان‌ها، ماشین‌آلات و دیگر سطوح به راحتی جدا کند.

لایه برداری و برداشتن رنگ از روی قطعه فلزی توسط ساب پاشی

توجه داشته باشید که شدت لایه‌برداری سندبلاست قابل تنظیم است. به عنوان مثال، در صورت لابرداری رنگ از روی ماشین، هیچ آسیبی به فلز زیر رنگ وارد نخواهد شد.

تمیزکاری

سندبلاست، یکی از روش‌های تمیزکاری سطوح بزرگ نظیر ماشین‌آلات صنعتی و ساختمان‌ها است. این فرآیند برای تمیزکاری تجهیزات کوچک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، سطح پیچ‌گوشتی و آچارهای زنگ زده را می‌توان به سرعت توسط سندبلاست تمیز کرد.

آماده سازی سطح برای پوشش دهی

پس از لایه‌برداری و تمیزکاری توسط سندبلاست، سطح، آماده رنگ کاری، چسب کاری،پتینه کاری یا دیگر فعالیت‌های پوشش دهی خواهد بود. آماده‌سازی غیر استاندارد سطح منجر به عملکرد نادرست پوشش می‌شود. علاوه بر این، تمیزکاری حداقلی (باقی ماندن آلودگی بر روی سطح) نیز عمر مفید پوشش را کاهش می‌دهد.

تمیز کاری و سندبلاست چوب          سندبلاست چگونه انجام میشود؟

 

سندبلاست چیست؟، یک روش کارآمد برای آماده‌سازی سطح (مانند آماده‌سازی پیش از ترمیم بتن) است. این روش با آماده سازی مناسب سطح، از هدر رفت هزینه‌های ناشی از ترمیم پوشش (به دلیل استفاده از روش‌های ناکارآمد یا اجرای نادرست آن‌ها) جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که برای سطوح ضعیفی مانند چوب، سندبلاست باید با استفاده از موادی نظیر پوست گردو یا دانه‌های شیشه‌ای انجام گیرد تا آسیبی به سطح چوب وارد نشود.

صافکاری و پرداخت سطح

سندبلاست علاوه بر تمیزکاری، سطح صاف و صیقلی را به وجود می‌آورد. در برخی از مواقع، وجود برآمدگی‌ها بر روی سطح قطعات مکانیکی مانع از اتصال صحیح آن‌ها به یکدیگر می‌شود. در این موارد، استفاده از سندبلاست، سطح را صاف می‌کند و برآمدگی‌ها، برچسب‌ها و دیگر مواد اضافی را از بین می‌برد تا اتصال قطعات به خوبی انجام گیرد. به علاوه، سندبلاست، امکان اعمال پرداخت مات و یا زبر را نیز برای سطوح مختلف فراهم می‌کند.

 

سندبلاست چوب:

همان طور که در مطالب پیشین ذکر کردیم یکی از بهترین روش های زیباسازی و جرم برداری از روی چوب سندبلاست است که امروزه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. در این روش ماسه نرم الک شده با فشار وطبق روش های مخصوص هر نوع چوب بر روی سطح اعمال شده و با لایه برداری و جرم برداری ظاهری زیبا و چشم نوازی را به ارمغان می آورد..

قسمتی از سندبلاست که در کارگاه سندبلاست مروالند انجام شده

 

 

 

 

 

سندبلاست چوب چیست؟

سندبلاست چوب قابل انجام بر روی انواع سطوح چوبی مانند: مبلمان، میز و نیمکت، انواع پیش خوان ادارت شرکت ها و مراکز تجاری، انواع کابینت ها و …. می باشد. بازسازی چوب و فلز نیاز به سایش و لکه گیری دارد. پروژه های بزرگ برای سایش شن و ماسه با دست،می تواند زمان زیادی را سلب نماید..با استفاده از یک دستگاه شن و ماسه(سندبلاست ) می توانید زمان و تلاش فیزیکی را به حداقل رساند. اگر چه سند بلاست معمولا برای پروژه ها در فضای باز استفاده می شود، اما می توانید این روش را در محیط های داخلی نیز انجام داد. مهم است هنگام استفاده از مناسباز  سندبلاست برای جلوگیری از آسیب به اشیاء در خانه،  اقدامات احتیاطی ایمنی رعایت شود. اما سوال اصلی اینکه سندبلاست چوب چیست؟

سندبلاست چوب

سطوح چوبی، یکی از بهترین سطح‌ها برای ساب پاشی هستند. به دلیل نرمی نسبی، این سطوح امکان تمیزکاری سریع، حکاکی و پرداخت را دارند. سندبلاست مبل یکی از رایج‌ترین فعالیت‌های مرتبط با تمیزکاری پاششی سطوح چوبی است.

سندبلاست چوب انجام عمل پاکسازی سطوح چوبی از ضایعات و آماده سازی این سطوح برای رنگ آمیزی مجدد می باشد که امروزه طرفداران زیادی به خصوص در قشر حافظان محیط زیست دارد.چرا که این مدل سندبلاست می تواند مانع از این شود که مجدد درختان بیشتری قطع شوند و کمک می کند که ما بتوانیم همان سطوح چوبی گذشته را مجدد رنگ آمیزی و وارد چرخه ی استفاده نماییم.به این ترتیب می توانیم به کمک سندبلاست چوب تمامی آسیب های که وسایل چوبی در سطح خود دارند را برطرف نماییم.

 

کمد قبل از سندبلاست
کمد قدیمی و دارای خط و خش
کمد بعد از سندبلاست
کمد بعد از سندبلاست شدن    رنگ بعد از سندبلاست-بازسازیرنگ و پتینه کاری کمد قدیمی
سندبلاست صندلی قدیمی
صندلی قدیمی قبل و بعد از سندبلاست

گروه مروالند آماده ی پاسخ گویی و ارائه رایگان مشاوره به شما عزیزان را دارد.شما می توانید از طریف شماره های اعلام شده با ما تماس گرفته و در خصوص سندبلاست و بازسازی و پتینه وسایل چوبی قدیمی خود با ما در ارتباط باشید.

میتوانید از قسمت ثبت سفارش اختصاصی سفارش خود را ثبت کنید و ما در اولین فرصت با شما تماس میگیریم.

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ دهید