بازسازی و پتینه وسایل چوبی قدیمی

بازسازی وسایل قدیمی این روزها با بالا رفتن قیمتهای نجومی وسایل چوبی جدید بهنرین گزینه است.

با دیدن وسایل قدیمی و از مد افتاده ، شاید فکر کنید این وسایل دیگر بدرد بخور نیستن و باید به عنوان یک جنس معیوب و خراب یا در انباری ها خاک بخورند و یا مثل زباله ساعت ۹ شب جلو در گذاشته شوند .اما با کمی خلاقیت و ذوق و هزینه ی بسیار کم و ناچیز از یک جنس بدرد نخور یک المان دکوری و مصرفی ، بازیافت میتوان کرد .اگر سرچی در دنیای مجازی بکنید با تصاویر قبل و بعد بسیار زیبایی مواجه می شوید . در ادامه ما آموزش پتینه روی چوب را برای افراری که هیچ تجربه نجاری و کار با چوب را ندارند ،گرد آوری کرده ایم .

عکی قبل و بعد در بازسازی وسایل قدیمی

بازسازی وسایل قدیمی قبل و بعد

پتینه روی چوب :

پتینه را روی اجسام مختلفی میتوان انجام داد ، از جمله پتینه روی چوب ، پتینه روی سفال ، ام دی اف ،مجسمه و… . برای انجام پتینه تکنیک های تخصصی زیادی نظیر ، تکنیک ایتالیایی ، پتینه داغ ، لعاب ،سیاه قلم ، پتینه مدرن و کلاسیک ، ورق طلا ،نما رومی وغیره وجود دارد که توضیح آنها بسیار زمان بر و تکنیکی خواهد بود .ما در این مقاله سعی بر آن داریم تا با نمونه ای بسیار ساده و آسانی که بتوان بدون پیش نیاز در منزل انجام داد ، مطالبی را بازگو کنیم .

دلایل استفاده از هنر کهنه کاری و پتینه روی چوب :

  • بازیافت وسایل چوبی قدیمی
  • زیباتر کردن وسایل چوبی
  • علاقه به پتینه و رنگ های سایه و روشن
  • تغییر دکوراسیون و نیاز به تغییر رنگ وسایل قدیمی
  • برطرف کردن آسیب چوب در اسباب کشی وخط و خش های احتمالی

مواد لازم برای انجام پتینه روی چوب :

  • رنگ دلخواه حداقل 2 عدد ، معمولا یک طیف رنگی را در نظر می گیرند و تیره و روشن آن رنگ را خریداری می کنند .
  • قلموی نقاشی
  • در صورت نیاز وازلین یا شمع
  • سمباده و دستمال کتان

مراحل پتینه روی چوب :

  1. برای بازسازی وسایل قدیمی ابتدا تمیز کردن سطح چوب با هر وسیله ایی که کثیفی و آلودگی را از بین ببرد . میتوان از الکل سفید در صورت نیاز استفاده کرد .
  2. زدن یک رنگ اولیه بر روی کار ، هر چقدر هم که کار یکدست باشد نیاز به این رنگ پیش زمینه وجود دارد . در این مرحله بیشتر از رنگ سفید ، کرم و رنگ های خنثی استفاده می شود .
  3. نباید بگذاریم رنگ کامل خشک شود ، این زمان بسته به نوع رنگ شما متفاوت خواهد بود .
  4. رنگ بعدی را با قلم مو به بخش هایی از کار می زنیم ، این رنگ معمولا رنگ اصلی ما خواهد بود . رنگ سبز ، آبی طرفداران بیشتری  دارد .معمولا به گوشه های کار و لبه های بیرونی رنگ را پر رنگ تر می زنیم .
  5. برای این مرحله عده ای استفاده از شمع و یا وازلین را پیشنهاد میکنند . بدین صورت که قسمت هایی از کار را بوسیله وازلین یا شمع مدادی هایلایت می کنیم ، این کار باعث می شود رنگ بعدی را وسیله ی ما به خود نگیرد و حالت سایه به کار بدهد .
  6. به وسیله ی قلم موی تمیز و یا اسفنج یا دستمال خطوط مرزی بین دو رنگ را می بندیم و به اصطلاح رنگها را در هم فیلد می کنیم .نیاز به دقت و توجه و یا الگوی خاصی نیست ، با حرکات آرام دست به نتیجه دلخواه خواهید رسید .
  7. برای زیباتر شدن کار ، میتوانید از رنگ سومی نیز استفاده نمایید . ویا با تامپون اسفنج با رنگ طلایی ضربه هایی در بخش هایی از چوب بزنید .

اگر برای اولین بار قصد انجام پتینه روی چوب را دارید ، به نکات زیر توجه فرمایید :

  • از رنگ های بزرگ ویا گران قیمت استفاده نکنید ، آزمون و خطای خود را با رنگ های ارزان بدهید .
  • معمولا رنگ های ساختمانی قیمت مناسب تری دارند .
  • در هر مرحله از کار احساس نارضایتی کردید ، با حلال های رنگ میتوانید رنگ را پاک کنید .بهترین حلال ها تینر روغنی ، نفت و بنزین می باشد .
  • کار را بر روی یک قطعه کوچک امتحان کنید و پس از اطمینان بر روی کل وسیله ی مورد نظر بزنید .
  • در پتینه ، رنگ قهوه ایی ویا طلایی پر رنگ را بگنجانید . این دو رنگ حس قدیمی و نوستالژی خوبی را به نمایش می گذارند .
  • رنگهای خیلی غلیظ استفاده نکنید ، نمایان بودن خطوط چوب و یا ام دی اف ، کار را زیباتر خواهد نمود .

 

 

بازسازی و پتینه کاری

در بازسازی وسایل چوبی قدیمی

برای کهنه کاری روی چوب ،از روش سند بلاست نیز استفاده می شود .که به نوعی با سوزاندن چوب ، جلوه ای زیبا و خاص به کار میدهند. تمامی این هنرها در کنار کار نجاری ،باعث حفظ بیشتر وسایل چوبی میشوند و از رها کردن آنها در طبیعت جلوگیری میکند.

 

بازسازی وسایل قدیمی و پتینه        بازسازی کمد دراور    بازسازی دراور قدیمی

 

امیدواریم در این مقاله با توضیح مختصر در مورد بازسازی و پتینه کاری روی چوب به شما کمکی کرده باشیم.برای راهنمایی بیشتر و سفارش بازسازی وسایل قدیمی خودتون میتوانید با ما در تماس باشید و سفارش اختصاصی خود را ثبت کنید.

پاسخ دهید